Sinds april ben ik aan het werk op het Grotiuscollege in Heerlen om op het gebied van ICT coaching on the job te bieden aan de docenten. Zie ook hier mijn blog over de makerklas. Ik heb van sommige mensen de vraag gekregen: ‘Wat doe je nou zoal de hele dag?’ Ik zal dit aan de hand van wat er vandaag allemaal is gebeurd proberen uiteen te zetten.
Vandaag is een dag dat ik alleen in Heerlen ben geweest. Ivo, mijn ‘compagnon’, was er vandaag niet bij. Ik was er ook maar een enkele dag, meestal probeer ik 2 dagen achtereen in Heerlen te zijn ivm de reistijd. Vanmorgen liep dus al bijtijds de wekker af (6:15 uur) en om 7:15 uur zat ik in de auto. Om even voor 9:00 uur stapte ik de school binnen. Ik was mijn tas nog aan het uitpakken en mijn eerste bezoeker van de dag meldde zich al. 🙂
Ik zit altijd in lokaal 23 te werken. Dit is een klein lokaal, eigenlijk is het meer een vergaderruimte dan een leslokaal. Het wordt ook niet gebruikt om les in te geven. Speciaal voor ons is er een verrijdbaar Prowisebord aangeschaft dat ook zo een groter lokaal in kan worden gereden. Het fijne is dat we hierdoor een groot digibord hebben om mee te oefenen en om docenten direct te laten zien hoe eventuele gemaakte lessen in Prowise Presenter er uitzien en hoe ze om moeten gaan met het touchscreen.
Ik zal mijn dag in logboekachtige vorm beschrijven.
Zoals ik al zei; meteen om 9:00 uur staat de eerste docent binnen. Eigenlijk komt hij alleen om te werken aan zijn proefwerken en lessen, maar dat laat hij voor wat het is, want hij is meer geïnteresseerd in de Prowise Presenter. Hij had me al met collega’s zien oefenen en wil er ook meer van weten. Ik regel meteen dat hij een account krijgt zodat hij aan de slag kan. Hij heeft al veel lessen gemaakt in powerpoint en is benieuwd of we die kunnen omzetten. Tuurlijk! Tevens laat ik hem en passant ook nog wat handige tools die bij zijn vak van pas kunnen zien.
Om 9:30 uur heb ik een afspraak met een docente Frans. Zij is een wat oudere docente en ze komt vrijwel iedere keer dat ik op het Grotius ben langs om al haar ICT vragen te stellen, maar bovenal komt ze om te oefenen met de Prowise Presenter. Ze is ontzettend enthousiast over de mogelijkheden en vindt het fantastisch dat mijn aanwezigheid gefaciliteerd is. Het is ook echt een feestje om met haar te werken, ze vindt het allemaal zo leuk! Ze is bezig om een les te bouwen die gaat over Aller, een onregelmatig werkwoord. Iedere keer dat ze er is, maken we het een beetje uitgebreider, een beetje mooier en voegen we wat toe.
Terwijl ik aan het werk ben met de docent Economie, haakt zij aan. Een van beiden heeft gehoord van de mogelijkheid om leerlingen op het bord te laten reageren. Ik laat ze wat voorbeeldjes hiervan zien. Ze zijn het eens dat dit helemaal geweldig is!
Intussen steekt een biologiedocente die ik heb geholpen met het bouwen van een les haar hoofd om de deur om te zeggen dat onze afspraak niet door kan gaan, de betreffende klas is vandaag op excursie. Ik zou met haar les meekijken om te zien hoe de leerlingen reageren en om nog wat tips te geven. We spreken af om later op de dag een nieuwe afspraak te plannen.
Op datzelfde moment komt er nog een docent binnenlopen. Hij heeft wat vragen over One Drive. Binnenkort gaat Grotius over naar een nieuw systeem en het advies is om in One Drive de documenten te back-uppen. Hij schuift aan en kijkt mee naar de toepassingen van Pro Connect in Prowise die ik laat zien.
Het is inmiddels 10:00 uur en ik sta Kahoot te demonstreren. De docent met One Drive vragen komt een andere keer terug, want deze twee docenten zijn niet te stuiten. De kreten van enthousiasme zijn niet van de lucht. ‘Wat eenvoudig!’ ‘Dit is toch fantastisch!’ ‘Wat leuk om zo les te geven!’ Gezamenlijk creëren we een testquiz en we spelen er een. ‘Ik kom volgende week weer! Dit wil ik kunnen!’
Na een poosje haakt meneer af, hij heeft les. Ik vervolg het oefenen van Prowise Presenter met de docente Frans. We hebben niet veel tijd meer, want het loopt tegen 10:30 uur en dus moet ze naar de volgende les. Ze is zo enthousiast dat ze spontaan roept dat ze vanmiddag in haar tussenuur terug komt! Prima, tot straks!
Met een grote glimlach op mijn gezicht loop ik de personeelskamer in en scoor mijn eerste thee van de dag. Ik rommel nog even wat op mijn laptop en tegen 11:00 uur zoek ik de docente biologie op om een afspraak te maken. We kletsen nog even wat en plannen een nieuw moment om een les te bezoeken. Ook zij is enthousiast over Prowise Presenter en heeft nog wat vragen. We spreken af dat ze later vandaag nog even langs komt in lokaal 23.
11:15 uur. Er is wat onduidelijkheid over accounts en licenties en ik bedenk me dat het eenvoudiger is qua communicatie om even bij de systeembeheerder langs te lopen om naar de laatste stand van zaken te vragen. We praten bij over dit onderwerp en over de transitie naar het nieuwe systeem. Ook vertelt hij me het laatste nieuws over de nieuwe WiFi die aangelegd gaat worden.
Om 11:30 uur weer wil ik weer weggaan, maar word ik aangehouden door 2 docenten die aan het werk zijn in de naastgelegen ruimte. Ze stellen wat vragen over Magister. Ik ken Magister niet zo heel erg goed, maar met logisch redeneren kan ik wel wat mogelijke knelpunten elimineren en na een kwartiertje zijn ze dusdanig geholpen dat ze in ieder geval verder kunnen en een oplossing voor hun acute probleem hebben.
Nu vertrek ik wel naar beneden en loop via de aula omdat ik een heerlijk vers broodje wil kopen. Op het Grotius is de catering echt super. Heerlijke, vers afgebakken (soms nog warme!) broodjes, belegd met verse vleeswaren en groenten. Vandaag koop ik een broodje gezond dat ter plekke voor me wordt gemaakt. Superlekker! Tegelijkertijd met mij staat een van de docenten innovatie aan de balie. We maken een praatje en kletsen wat over hetgeen we in onze eerste ontmoeting hebben besproken. Ook zij heeft een vraag over Magister. We maken ter plekke een afspraak om in deze materie te duiken. (Daarom heb ik altijd mijn telefoon bij, ik kan niet zonder agenda! 🙂 )
Om 12:00 uur ben ik weer in lokaal 23. Ik geniet van mijn broodje en loop nog even de personeelskamer in. Om 12:30 uur zit ik weer achter mijn laptop en schrijf ik een mailtje naar Prowise; ik liep ergens tegenaan en ze vinden het fijn als ze daarvan op de hoogte worden gesteld.
Om 13:30 uur wordt er weer op de deur geklopt, en daar is de docente Frans weer. We pakken de draad weer op en zijn verder gegaan met het bouwen aan haar les in Presenter. Ze heeft wat dingen gezien in een les die haar sectiegenote heeft gebouwd en daar is ze erg van onder de indruk. We hebben wat gereedschappen uitgeprobeerd en haar les nog verder uitgebreid en veelzijdiger gemaakt.
14:00 uur; De deur gaat open en de TOA van biologie komt vragen of ik zou kunnen helpen met installatie van een microscopische camera op het Prowise bord. Ik beloof dat ik tegen 14:30 uur langs kom.
Nadat ik afscheid heb genomen (en een nieuwe afspraak heb gemaakt) met de docente Frans ga ik richting het biologielokaal. Ik heb nog niet eerder geprobeerd om een installatieDVD af te spelen in de pc die is ingebouwd in het Prowise bord. Dit lukt dan ook niet meteen en al snel heb ik door dat dit ook niet kan; er zit alleen een DVD-speler in om films te kijken. We moeten het dus anders aanpakken. Telefonisch overleg ik met de systeembeheerder of installatie mogelijk is door iemand anders dan hij, gezien de rechten die hiervoor nodig zijn. Omdat hij benieuwd is wat er precies geïnstalleerd moet worden, komt hij even langs en helpt mee met de installatie. Samen hebben we het zo voor elkaar en de sectie biologie kan gebruik maken van een prachtig instrument.
15:00 uur; ik ben net weer terug in lokaal 23 en de docente biologie loopt binnen met vragen over haar Prowise les. Ze heeft een leuk idee uitgewerkt en weet niet meer precies hoe ze linkjes en filmpjes gemakkelijk kan invoegen aan haar les. Ik help haar daarmee en ze is helemaal blij met het resultaat. Ze heeft weer nieuwe ideeën voor een vervolg aan haar les. We slaan de les op en ik laat haar zien hoe ze op haar eigen laptop weer verder kan werken.
Even later, om 15:30 uur, staat ze weer binnen. Het openen van haar les op haar laptop lukt niet. Ik loop met haar mee, en het blijkt op een misverstand te berusten. Presenter vraagt bij het openen van een opgeslagen presentatie of je de huidige presentatie wilt vervangen. Hierdoor dacht ze dat ze haar werk kwijt zou zijn. Dit is gelukkig niet het geval.
De middag is al weer een heel eind om en de school begint leger te worden. Ik sluit de computer en het bord af en ruim mijn spullen op. Nog even naar het toilet en dan richting uitgang om aan de terugreis te beginnen. Terwijl ik naar de uitgang loop, loopt de docente Frans met me mee. ‘Ik heb net tegen de klas verteld dat ik ook op les ben en dat ik het zo leuk vind! Ik ben heel enthousiast en ik ben heel blij met mijn docent!’ Wat leuk om te horen!
Ik stap met een zeer tevreden gevoel om 16:oo uur in de auto. Het was een drukke dag, maar ik ben zeer tevreden en ik vind het zo ontzettend leuk om te doen! Wat heb ik toch gaaf werk!
Ik vind het echt fijn dat ik het zo druk heb gehad de hele dag. Ik merk dat de docenten inmiddels de weg goed weten te vinden en ook letterlijk over de drempel durven te stappen om hulp te vragen. Op dit moment hebben een aantal docenten ook wat meer tijd en ruimte in hun agenda voor dit soort coaching omdat de eindexamenklassen klaar zijn en ze dus tussenuren hebben. Ik heb ook al van heel wat mensen de opmerking gekregen: ‘Ik hoop wel dat je na de vakantie ook nog hier bent! Dan kom ik zeker langs! Ik heb nog van alles te vragen!’ Uiteraard is dat leuk om te horen. Het geeft aan dat mensen zich op hun gemak voelen en dat ik werkelijk iets kan toevoegen. Het was in het begin investeren in de relatie en soms echt afwachten wat er zou gebeuren, maar dat lijkt zich nu uit te betalen. Ook wordt er mond tot mond reclame gemaakt en weten de docenten me steeds meer te vinden.
Ik heb echt al dingen bereikt op deze school en ik hoop daar de komende maand (maanden?) nog het nodige aan toe te voegen.