De afgelopen weken ben ik met een ontzettend leuk en interessant traject bezig geweest. Ik mocht me bezighouden met het inzetten van een Prowise multitouch bord -dat ook te kantelen is tot een tafel- in het speciaal onderwijs. De school waar ik dit traject mag uitvoeren verzorgt onderwijs aan meervoudig beperkte leerlingen, waarbinnen de niveauverschillen ook enorm groot zijn. De verstandelijke niveaus lopen uiteen van peuterbeleving tot en met middenbouw regulier basisonderwijs. De leerlingen hier zijn maximaal 18 jaar.
Men heeft mij gevraagd dit traject hier te komen begeleiden naar aanleiding van het portret dat vorig jaar is verschenen in het boek Sociale media in het speciaal onderwijs. Omdat ik als onderwijsadviseur ook gecertificeerd Prowise trainer ben en dus de software van binnen en van buiten ken, werd ik gevraagd om mee te denken over hoe een bord/touchtafel zinvol zou kunnen worden ingezet bij deze doelgroep.
Na 4 dagdelen hier op school aanwezig te zijn geweest zijn me een aantal dingen opgevallen.
- De leerlingen zijn ontzettend enthousiast. Ze werden stuk voor stuk blij en gemotiveerd door de mogelijkheden.
- De leerlingen kennen me al (sommigen bij naam) en leveren zelf ook input over wat ze zouden willen leren/doen.
- Ook met rolstoelen om het bord kan het prima worden gebruikt. Het in hoogte verstelbare scherm leent zich daar perfect voor, alleen aan de voorkant steekt de lift net teveel uit.
- Multitouch werkt uitstekend voor leerlingen die motorisch minder vaardig zijn. Ook spastische leerlingen kunnen het bord bedienen, maar dit gaat uiteraard moeizamer dan leerlingen die meer controle hebben.
- Leerlingen gaven aan het bord prettig te vinden aanvoelen. Het bedienen ging gemakkelijk en dat word fijn gevonden.
Voor mijzelf was dit ook een exercitie ‘out of the box’ denken. Ik ben gewend om Prowise in te zetten in het regulier onderwijs, maar bij deze doelgroep liggen de leerdoelen soms op een heel ander vlak. We hebben het traject voornamelijk aangegrepen om de leerlingen meer samenwerkend te laten leren. Dit kon prima door het bord te kantelen en daar de leerlingen omheen plaats te laten nemen. Zo hebben ze onder andere gewerkt met Coöperatieve Werkvormen Onderbouw ontwikkeld door Prowise in Presenter. Een voorbeeld van een activiteit is dat de leerlingen om 4 hoeken van de tafel heen staan en plaatjes sorteren bij het juiste seizoen. Ook hebben we ze bordspelletjes laten doen en hebben ze gewerkt met de mogelijkheden die de gereedschappenbibliotheek van Presenter te bieden heeft. Bussommen, seriëren, memory en codeklas waren favoriet.
Ook hebben de leerlingen gewerkt met ProConnect. Hierbij is het bord verbonden met mobiele devices. Op deze school heeft men iPads tot hun beschikking. We hebben diverse activiteiten gedaan met ‘Verstuur Scherm’. Waar hoor je vooraan de -p-? Welk dier vind je niet op de boerderij? Etc. Ook apen slingeren (een spel waarbij je snel sommen moet oplossen zodat je aapje omhoog klimt) en via ProConnect gezamenlijk mindmappen waren succesvolle activiteiten.
Bij de leerlingen met een wat lager niveau lag de nadruk op beleving. De leerlingen genoten van het met hun handen over het scherm gaan en daardoor kleuren laten verschijnen. Of plaatjes toevoegen uit de illustratiebibliotheek zodat er veel dieren op een eiland kwamen te wonen. Ook vonden ze het fantastisch om diverse geluiden toe te voegen en die steeds weer opnieuw af te spelen. Alleen al realiseren dat ‘ik tik hier op het scherm, daardoor hoor ik nu een deurbel’, zorgt al voor deze kinderen dat ze razend enthousiast worden en genieten van de activiteit. Ik heb dan ook meerdere knuffels in ontvangst mogen nemen en het was iedere keer als het tijd was voor de docenten een klus om alle leerlingen mee te krijgen naar hun eigen lokaal.
Om gedifferentieerder te kunnen werken had ik ook mijn All in One pc van Prowise meegenomen. Hierdoor hadden we een 2e touchscreen tot onze beschikking waar bijvoorbeeld 2 leerlingen een samenwerkingsopdracht aan konden doen. Ook hierop hebben we gewerkt met Presenter, maar ook met apps die te vinden zijn in de windows store.
Het was een erg leuk traject om te mogen begeleiden. Ik weet zeker dat deze school veel zal hebben aan het door hen gekochte multitouchbord van Prowise. Het enthousiasme is overgebracht op het team en de leerlingen, dus die olievlek verspreidt zich vanzelf vast vanzelf verder. Mogelijk kan ik volgend schooljaar nog een steentje bijdragen, maar voor nu heeft het traject, zeker ook voor mij, alvast waardevolle opbrengsten gehad!